08 oktober 2009

Barbacka - vilken höjdare!

Barbacka, jag är imponerad!
För att vara lite mer objektiv så red jag barbacka ikväll på utebanan. För det första - vilken sits jag fick! För det andra - det har aldrig gått bra när jag har ridit på utevolten, men idag vände det.

Jag var alldeles ensam på volten med 3 hinderstöd och en sockerbit som stod i en hög på mitten plus att det inte blåste något (lite av en förutsättning för att mina pass ute ska gå bra). Passet började ganska segt, med sega igångsättningar och en väldigt obalanserad Moa. Men det vände snabbt och jag kunde rida på som vanligt, men jag skippade galoppen (det blir steg 2!).
Jag satt mer still med händerna och underskänklarna än vad jag nånsin gjort förut tror jag. Vilken stabilitet! Och man kan ju säga att hästen blev därefter.. Mjuk, stadig och väldigt bekväm att rida. Hon rörde knappt huvud och hals i trav - vilket Susanne har sagt är målet med den stadiga formen.

Ett riktigt trevligt pass i lugn och ro, jag tror dessutom jag var så långt ifrån håll man kan komma. Det var längesen jag red så bra som jag gjorde idag. Mitt mål med en bättre sits ser ljus ut!

Det är bra att variera underlag för hästens ben, måndag-tisdag gick Fiona i ridhuset, igår skogsmark och idag paddex. Bra fördelning. Imorgon blir det ridhus antagligen (tänkte ha lite bommar) och på lördag blir det antagligen skogsritt, söndag ska jag försöka hitta någon att rida ut en sväng med för att sedan rida lite dressyr ute/i ridhuset.

BILDEN NEDANFÖR ÄR INTE FRÅN IDAG (den är 5000 år gammal)


Min häst är väldigt dyr idag! :)
Imorgon ska jag blogga om Fionas stam, föl och sånt. Även redovisa hur min och pappas gamla ponny Porthos har det! Missa inte det.


Nu ska jag fortsätta läsa "Så läng vi båda andas"!

Godnatt, Moa