06 oktober 2009

Dagens lektion

Idag red jag för Susanne Palycha igen. Jag var tyvärr inte riktigt i form, men jag red hela lektionen iallafall - det är något man kan vara stolt över också!
Jag har haft lite matproblem på senaste och kan gå en hel dag utan att äta något, vilket då sätter sina spår när man rider lektion - dumt jag vet. Men nu till saken..

Grundövningarna satt ganska bra. Lite repetetion och ytterliggare sitshjälp. Jag halvinsisterade på att rida utan stigbyglar hela passet eftersom jag fixerar mina fötter i stigbyglarna på något vis och stör mig bara på dom. Dom hindrar mig från att komma ner i sadeln. Men Susanne gillade idén så jag la upp dom i kors framför sadeln. Det är rätt intensiva pass man rider för Susanne, mycket trav, mycket strikt med hur saker och ting ska vara men samtidigt med beröm. Jag rider ju upp någon typ av ny grund nu som jag inte är van vid vilket gör det extra svårt. Det gör mig väldigt galen också. Ligger händerna äntligen stilla - åker mina underskänklar iväg på äventyr och tvärtom.
Men jag har bestämt mig för att lyckas, jag SKA få en bra sits. Så är det bara. Nu åker jag nästan iväg till CDON och hämtar min sits-bok personligen. Nejmen.. Jag vill verkligen ha den.

Tillbaka till ridpasset så fick jag börja med rakriktning på volt, att kunna reglera inåt - och utåtställning samt kunna göra henne rak. Jag skulle se till att hon spårade så att innerbak kommer in under henne. Aktivera traven genom ökningar och minskningar. Se till att ha min innerskänkel intill och rida på yttertygeln.
Såsmåningom göra galoppfattningar - som var mycket bättre idag än förra gången. Avsaktningarna var också bättre. Äh, jag pallar inte skriva en text. Jag gör en punktlista som vanligt - lättare för mig att gå tillbaka och se..
  • Se till att mina armbågar verkligen ligger intill så att hon inte kan hänga sig i handen, åker händerna ner mot manken ändå har jag antagligen för långa tyglar (håll gärna i tyglarna när du rider, mos)
  • Driva in innerbak med hjälp av innerskänkel och yttertygel
  • Aktivera traven så att hon inte bara mesar på i samma tempo
  • Rid utan stigbyglar (tro det eller ej men, JA TACK!)
  • Håll handen stilla så att hon kan hitta sin grundform
  • Rida rakt fram ur volten när galoppen är genomarbetad, blir galoppen "okontrollerad" lägg en volt, alt ställ utåt för att återfå kontrollen
  • Vid halvhalt - var aktiv med underskänkeln och magen. Låren ska slappna av (som dom inte gör idag)
  • Var noga med att sitta väldigt still i avsaktningar så att handen inte stör hästen
  • Underskänklarna får absolut inte hänga o slänga vid trav eller galopp, böj knäet och trampa ner hälarna
  • Om det är svårt att ställa utåt på volt, snegla utåt med blicken för att underlätta

Det tror jag var allt jag hade att notera, plus det från förra lektionen såklart.
Och glöm inte:

DET FINNS INGA GENVÄGAR I RIDNING

Det gör verkligen inte det.

Godnatt, Moa