03 oktober 2009

Höstig uteritt!

Nu är det höst! Det kändes verkligen i förmiddags när jag tog en lång, härlig uteritt på 1,5 timme. Det var kav lugnt på Runsten, jätteskönt. Nu hör man inte heller motorcyklarna vråla ute på Tungelsta-vägen. Men det var kyligt när vi kom dit, jag var tvungen att ha 3 tröjor, vantar och mössa på mig. Snart ska jag leta fram mina ullstrumpor också.
Jag red på lång tygel hela tiden, det ska tydligen vara bra för hästen - skritt på lång tygel i skogen. Så vi körde så. Bra tillfälle för mig att öva på min sits också. Det var en trevlig tur. Vi red förbi en gård där en gubbe sa att Fiona var en rar häst :) Det var kul att höra, jag gillar sånt. Hon skötte sig exemplariskt hela uteritten, trots massa hästar i mötestrafiken, getter på fel sida om staketet, dörrar som helt plötsligt flyger upp med mera. Vilken duktig sessa jag har. Pappa fotade lite under turen:




Efteråt var klockan nästan lunchtid = hungrig Fiona! Ryktade av och satte på henne hennes nya bomullstäcke som hon ska få ha inomhus samt under utetäcket from nu (tredje bilden nedan). Det är jättefint! Sedan slängde jag på hennes regntäcke (fjärde bilden nedan) och släppte ut fina hästen i hagen. Kort därpå fick hon lunch av personalen. Sista bilden föreställer hennes nymockade box med nytt spån samt eftermiddagshöet hon ska få om typ 40 minuter (nu är klockan 14:00). Jag har också bytt så att hon får betforn på kvällarna i stället för mornarna, nu när det är kyliga nätter.



OBS! Klicka på bilderna för att göra dom betydligt större!

Jag har en så fin häst! Trivs toppenbra med henne.

Kram, Moa