09 oktober 2009

Fionas stam och föl

Jag är ingen avelsnisse precis, men jag ska göra ett försök att framföra lite info om min häst ang. det. Fiona har ju gått som avelssto i nästan hela sitt liv, hon har haft föl mellan 1994 - 2005 med undantag för 1996. Alltså har min ängel haft 11 stycken föl genom sitt liv hittills. Samtidigt som hon har hunnit hoppa 140 cm under ryttare och utbildats till MSV dressyr - vilken tjej!

Fionas stam ser ut såhär (i korthet, den är oändlig!):
E: Urbino
EUE: Nerox

U: Rosen
UE: Harras
UUE: Reval

Hennes föl är väldigt fina föl, enligt mig. Uppfödda på ett Stuteri i Ystad som heter Piledahl. Fina stammar, fina meriter och de jag sett bild på är väldigt fina. Här är en lista på hennes föl, de jag har bild på är länkade då fotona inte är tagna av mig (de i fetstil går att klicka på):
  • P. Juvel, född 1994, skimmelsto, E: Feliciano
  • P. Karate Kid, född 1995, brun hingst, E: Feliciano
  • P. Milou, född 1997, brun valack, E: Pomme Royal
  • P. Nelly, född 1998, fuxsto, E: Lucky Light
  • P. Olympia, född 1999, fuxsto, E: Aram
  • P. Prinsessan, född 2000, skimmeslto, E: Cardento
  • P. Quick, född 2001, brun hingst, E: Guido
  • P. Rosette, född 2002, brunt sto, E Guido
  • P. Shania, född 2003, brunt sto, E: Feliciano
  • P. Tiger, född 2004, skimmel hingst, E: Danone
  • P. Uranus, född 2005, mörkbrun hingst, E: Cardento

Det är hennes långa föllista. P. Tiger var med i Scandinavian Open på Falsterbo i somras. P. Prinsessan ska ha varit med i något kval in till Globen. I övrigt så har jag kikat lite i ridsportsförbundets resultatbas och hittat en hel del fina placeringar och meriter från många av hennes avkommor - kul!

Min fölbok har förresten kommit, jag ska hämta ut den om typ en timme, så får vi se om vi kanske får ett till föl med på listan så småningom!

Moa