04 oktober 2009

Dressyrsöndag

Idag fick jag och Fiona till ett väldigt bra dressyrpass!

Jag och pappa kom till stallet vid kvart i tre på eftermiddagen, då hade Fiona ätit typ hälften av eftermiddagshöet. Men jag tyckte hon skulle få äta lite till innan skrittmaskinen, så vi gick och tittade på Pontus Westergren-träningen i ridhuset. Duktiga dom var som vågar hoppa så högt!
Lite senare fick Fiona gå ut i sitt bomullstäcke till skrittmaskinen (3,4). Jag mockade hagen och sen mockade jag och pappa boxen som var ganska stökig, fast den var nog inte det egentligen.. Jag upplever alltid boxen stökigare när det finns hö kvar.

En tid senare gick jag in i ridhuset med min mysgumma. Skrittade 10 minuter, 5 på lång tygel, 5 på kort. Travade och galopperade sen i 15 minuter sammanlage. Kändes otroligt fin idag. Jag övade på Susanneövningarna. Jag red utan stigbyglar vilket fungerar jättebra för mig, då kommer jag ner i sadeln bättre och vrider inte bäckenet så. Övningarna tycker jag fungerade bra i dag, jag kände att handen var mestadels stabil och fick en låg, fin häst. Även fattningarna i slutet blev kvar i form, vilket inte brukar hända speciellt ofta. Men rider man Fiona riktigt ordentligt, lugnt och lågt men ändå med en viss gnista blir hon jättefin och trevlig att sitta på.
Det blev ett jättebra ridpass som gjorde att jag känner mig väldigt redo inför tisdagslektionen för Susanne. Kul när saker och ting fungerar! Det verkar passa Fiona det här, också.. Det är viktigt för mig. Imorgon vet jag inte vad jag gör.. Hm.. Kanske rider ut en sväng i mörkret? Möjligt. Annars kör jag nog lite bommar eller tömkör.

Jag tänkte snart eller imorgon skriva ett inlägg om min ridning, min filosofi och varför jag gör som jag gör.. Eller nåt, det där lät fel.

Kram, Moa